Ahad, 2 Jun 2013

AYAM KAMPUNG MASAK UNGKEP STYLE JAWA !!




                 Isnin 24 Rejab 1434 H - Hari ini nak masak satu resepi warisan orang Jawa.  Saya nie orang Melayu jadi bila berkahwin dengan orang Jawa dan kali pertama dihidangkan resepi nie oleh mak mertua pada hari raya ..mak ai terkejzut dibuatnya...amboi sedapnya...sampai menjilat jari, sudu dan pinggan. Tapi nak 'mantain' punya pasal depan mak mertua saya makan ala kadar aje sebab nak tambah malu hehe..nostalgia kali pertama beraya selepas bergelar isteri.  
                    Lepas tu belajar la dengan mak mertua sebab ini salah satu favourite sang suami.   Masakan ini di panggil masakan UNGKEP tak taulah ape maksudnya dalam bahasa Melayu.  Tapi masakannya senang dan yang penting sangat sedap. Macam-macam boleh masak ungkep nie tapi yang paling sedap AYAM KAMPUNG MASAK UNGKEP.  Kalau hari  raya kan banyak le ayam kena sembelih kadang-kadang berbelas ekor...sebab ayam kampung nie comel-comel aje ..bukan macam ayam bandar yang gedebab tu.  Kalau nak tau bukan daging ayam kampung tu aje diungkep malah hati, pedal, kaki dan usus ayam tu pun kalau diungkep sangat-sangat sedap.  Selain tu ungkep ayam pencen, daging pun sedap tapi tak boleh lawan le ayam kampung.  Kalau ada tetamu datang rumah pada hari raya mesti cari ungkep ayam kampung.
             Masak ungkep yang ori tu paling mudah..hanya gaulkan bahan rempah ratus yang digiling pada ayam..perap sekejap...yang paling penting jintan dengan kunyit..kalau nak pedas sikit tambah cili padi ..pastu panaskan minyak tumis dua tiga batang serai.  Kemudian masukkan ayam..tambah air sikit dan tutup sampai masak...sampai kering. Senang kan. Api kecik aje...jaga jangan sampai hangus pulak.  Tak payah letak santan.....sedap makan dengan nasi atau ketupat.  Resepi yang saya kongsi nie dah diubah suai tapi boleh juga dibuat panduan.
Cuba tau.



 
UNGKEP AYAM KAMPUNG
Bahan-Bahan - 

1 ekor ayam kg/ayam pencen
Bahan-bahan bumbu/rempah

Bahan Kisar:

6 batang serai
1 cm kunyit hidup
Ketumbar 50gm
Jintan manis 50gm
halia 2 ibu jari
1 biji bawang besar
3 biji bawang putih
-----------------------
½ cawan minyak masak
garam / gula secukup rasA

Cara:

Daging/Ayam potong ikut suka.
Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau.
Masukkan daging/ayam, air (anggaran untuk kadar melembutkan ayam) ke dalam kuali,
masak secara perlahan utk lembutkan ayam dan tutup kuali tersebut.  Masak hingga kering...seperti digoreng

Tambahan:

kalau gemar berasa pedas...boleh tambah cili padi.

Daging Masak Ungkep




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

background

myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...